Alice van den Braber

By on 16 Jul 2014 in Memorial Wall |

16-07-1950  –  25-04-2013

Lieve mam,

Trots, krachtig, moedig, charmant, creatief, eerlijk, levenslustig, mooi, wild, onweerstaanbaar en liefdevol zijn maar een paar woorden die bij ons opkomen als we aan je denken.

Wat een bewogen leven heb je gehad. Met veel ups en downs. Maar toch bleef je altijd vooruit kijken. Niets of niemand kon je écht uit het veld slaan…. Zelfs niet de diagnose kanker. Longkanker met uitzaaiingen. Maar een paar procent kans dat je na al die zware chemo kuren zelfs maar vijf jaar zou halen. Daarnaast werd ook nog een tweede kanker geconstateerd, botkanker. Toen nam je een moedige beslissing. De euthanasiepapieren werden nog die week getekend, zelfs de rouwkaart heb je toen samen met je schoonzoon Wigcher nog in elkaar gezet. “Ik ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Hoe lang of kort dat ook mag duren”. En kwaliteit heb je in de maanden daarop gehad. Een heerlijke zonnige vakantie naar Gran Canaria met Stanley. En een zalig weekend naar Texel met ons allen. En veel leuke tijden met vrienden en familie. Maar langzaam aan begon de kanker te winnen. Je werd moe. En door de pijn kon je niet eens meer knuffelen, Je kon zelfs niet eens meer glimlachen. “Als ik niet meer elke dag even naar buiten kan dan hoeft het van mij niet meer” zei je. En toen kwam die dag. Twee dagen daarna zei je ons “ik ben op”. Natuurlijk wisten we allemaal dat deze dag zou komen, maar het was toch een shock. Maar we stonden en staan nog steeds achter je moedige besluit. “Wanneer wil je dat het gebeurt?”, vroegen we. “Het liefst gister”, zei je met volle overtuiging. De dagen daarna moest er veel geregeld worden. Je wou dat iedereen die dat wilde nog persoonlijk afscheid kon nemen. En gelukkig hebben de meesten dat nog ook kunnen doen. Vrienden na vrienden kwamen bij je langs, hele groepjes tegelijk. En je gaf ze allemaal de liefdevolle aandacht die je ze altijd al gaf. De dag voor de euthanasie was voor alleen voor ons, je zonen en schoonzoon. Je schoonzoon die je vlak daarvoor nog met veel liefde welkom had geheten in de familie. Toen kwam de dag…. Er is geen handboek voor euthanasie en alles wat er bij komt kijken. Jij koos er voor om van je laatste uren een feestje te maken. Tompouces, waar je zo gek op was. Een dierbare groep vrienden, waarvan je velen al tientallen jaren kende en je favoriete muziek. We hebben zelfs nog even gedanst! Het leek wel een verjaardag!! Toen, om één uur ‘s middags, ik zal het nooit vergeten, gingen je vrienden naar buiten. We proostten nog met z’n allen met een glaasje port en gelijk daarna dronk je met volle overgave de gifcocktail op. Ik zie het nog voor me, als de dag van gisteren…. Je had een ladder in je kous, en we moesten er met z’n allen zo om lachen. Toen zei je: “Ik moet even m’n ogen dicht doen…..”, en vlak daarna was je van ons weg….

Lieve mam, Dank je voor de liefde die je ons altijd onvoorwaardelijk hebt gegeven. We zijn zo trots dat we je zonen mogen zijn… Tot ziens en XXX, Stanley en Donn.

mw-alicevandenbraber
mw-alicevandenbraber2